lördag 7 september 2013

Inför årskontroll

Ska tydligen till min gamla avdelning på Akkis när jag ska göra min års kontroll (v.41 el v.42) och även ligga kvar en natt om jag förstod det rätt. Något drygt menmen. 

 Det jag ska göra då är: Leverbiopsi & njurfunktionstest

Förberedelser

Man får inte äta eller dricka senare än fyra timmar före provet. På morgonen brukar man få ta en lugnande tablett och oftast även sina vanliga mediciner.
Läkaren sprutar in bedövningsmedel i huden där provet ska tas. Det kan göra lite ont men går fort över. Sedan förs en nål in mellan revbenen, och medan man håller andan sugs en liten bit vävnad ut. Det gör inte ont, utan känns bara som ett lätt tryck. Själva provtagningen tar några sekunder och hela undersökningen är klar efter ungefär fem minuter.

Hur mår man efteråt?

Man får vara kvar på sjukhuset under dagen och ligga ner i fyra–fem timmar. Ofta får man de första timmarna ligga på höger sida så att det blir ett tryck mot levern för att motverka blödning.
Det brukar inte göra så ont efteråt. Om det behövs kan man använda medel som innehåller paracetamol, till exempel Alvedon eller Panodil, när bedövningen släpper.
De första dagarna efter undersökningen ska man undvika tungt kroppsarbete. / 1177.se
Under tidigare leverbiopsier på min GAMLA lever så har det alltid gått åt pipan. Båda gångerna började den blöda. Vilket gjorde förbannat ont (ligga och gny/gråta/småskrika ont) och jag svimmade några gånger. Så jag räknar starkt med att det inte kommer vara några som helst problem denna gång. 


1 kommentar:

  1. Hoppas det går bra! och inte gör ont. Du har pinats tillräckligt med din gamla lever, tycker jag :-) /Mia

    SvaraRadera