onsdag 12 juni 2013

Cellcept

Efter läkarbesöket i måndags så har jag minskat min Cellcept dos till 500mg morgon och 500mg kväll. Dvs. hälften av tidigare dos.

Precis som när jag minskade min kortison dos så har jag mått rätt dåligt de senaste två dagarna. Känt mig sjuk och matt. Men idag mår jag mycket bättre!

Lite kort om Cellcept för er som inte vet: från FASS


  • Det tillhör en grupp av läkemedel som kallas ”immunsuppressivt medel”.

CellCept används för att hindra kroppen från att avstöta ett transplanterat organ.
  • Njure, hjärta eller lever.

    Effekt av solljus
    CellCept minskar kroppens försvar. En följd av detta är en ökad risk för hudcancer. Begränsa mängden sol- och UV-ljus som du utsätts för. Gör det genom att:
    • bära skyddande kläder som också täcker ditt huvud, nacke, armar och ben
    • använda ett solskyddsmedel med hög skyddsfaktor.

      Därför jag använder solkräm med väldigt högskyddsfaktor och försöker att inte vara i solen för långa stunder när den är som hetast. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar