torsdag 5 december 2013

Levertransplanterad & alkohol

Fram tills jag var 21 så festade jag precis som alla andra i min ålder. Man har haft en del "wild and crazy nights". Jag började dricka/festa när jag var 18, inte haft något intresse för det tidigare. Direkt märkte jag att cider, öl och vin INTE fungerade. Min mage blev super duper svullen. Alltså, den svullnade upp på två korta och jag såg gravid ut. Som ni kan förstår var det inte speciellt roligt. Men, sprit fungerade bra som vodka, tequila och rom funkade fint. Inga konstigheter. Men, jag 2011 märkte jag att mina utslag/leverklåda (visste så klart inte att det var leverklåda när jag drack) blev mycket värre så fort jag drack. Så 2011 drack jag alkohol 3 gånger totalt tror jag och jag blev sjuk alla tre gånger. Vilket jag inte tänkte på förrän i efterhand. Min sista fylla som var slutet av sommaren 2011 var bara katastrof. Efter en drink och jag kände mig dyngrak. Märkligt hur kroppen kan reagera bara så där utan förvarning men uppenbarligen var den inte frisk. 

Sista & senaste gången jag drack alkohol var alltså början av september 2011. Sedan dess har jag inte druckit en droppe. 


Gravid? Nej ... förfest 2008. 

Så här resonerar jag : 
- Alkohol har aldrig varit en big deal för mig. Jag behöver inte dricka för att vara rolig eller social. Det är jag faktiskt ändå. 
- Aldrig druckit ett glas vin/cider en fredag kväll för njutningens skull. För att det liksom "hör till". För mig blir det istället ett vinglas med pepsi max. För mig är det lyx. 
- Har jag fått en ny lever och nej, det spelar ingen roll om jag inte haft en alkoholrelaterad sjukdom eller att jag inte fått en ny lever för att jag supit sönder den. Allt går igenom levern och allt påfrestar den. Så varför ens riskera det? 
- Transplantationsläkarna och alla andra läkare jag träffat säger alla att man bör undvika alkohol när man är levertransplanterad. Även om den ska fungera precis som vanligt. 
- Alkohol och de mediciner jag tar bör faktiskt EJ blandas. 
- Ja visst, det är ens eget val. Men jag tycker det är idiotiskt. Det är min åsikt. 
- Jag har fått en ny lever och en chans till ett nytt samt friskt liv. Inte fan tänker jag påverka kroppen med sånt skit då. 
- Sen är det inte alls bra för träning och för att få bra resultat. Om man nu ska tänka på sånt också. Vilket jag gör så klart. 
- Så jäkla skönt att vara hur pigg som helst dagen efter man varit ute och alla andra är sega resten av helgen. Haha. 


SOM AVSLUT på detta inlägg: 

Det lustiga är ... att när man är i situationer där folk dricker. Jag tackar nej till alkohol och säger att "nej tack, jag dricker inte". Då får man tusen frågor om varför och jag säger aldrig på en gång  "jag är levertransplanterad" men oftast kommer det till det för att folk är så jävla dryga, tröga och respektlösa för andras beslut. Det spelar liksom ingen roll om jag kör med att nej det är inte bra när man tränar, vill vara hälsosam eller nej jag tycker inte om det. Jag kör. Men så fort man säger "jag har fått en ny lever" så tystnar de på en gång och tycker helt plötsligt att det är helt okej att man inte dricker. Det irriterar mig faktiskt. Väldigt mycket. 

2 kommentarer:

  1. Jag dricker inte heller och det är verkligen otroligt hur svårt folk har att acceptera det. Var på en middag nyligen där tjatet om att jag "väl åtminstone kunde ta ett glas vin" aldrig tog slut. Sorgligt med den alkoholkultur vi har här :/ Jag är sjukt nöjd med mitt val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Jag blir så irriterad varje gång. Till slut blir jag nästan förbannad och fräser ifrån ;) Helt rätt! Man måste våga stå på sig, även om det inte borde behövas. :)

      Radera