söndag 17 februari 2013

Did you know that ... ?

VISSTE NI ATT ... ? 
  • Levertransplantationer har utförts I SWE sedan 1984, utförs idag i Göteborg, Stockholm. 
  • I SWE, ca 135 levertransplantationer / år. 
  • Största enskilda operation en människa kan genomgå (Sjukt va och jag överlevde. Heck yeah!) 
  • Levern brukar delas in i två lober, den högra och den vänstra, så det är tekniskt möjligt att dela en lever. Den vänstra loben är något mindre och används i barn , högra till vuxna. 
  • Efter transplantationen, som tar ett antal timmar (min tog ca 14h), tillbringar patienten ett par dygn på intensivvårdsavdelningen (jag var ½dygn på intensiven) De flesta har respiratorvård första dygnet (någon timme efter). Det är mycket viktigt att övervaka vätskebalansen och den nya leverns funktion. Här ingår kontroll av blödningsparametrar (som ju har med leverfunktionen att göra). Ett enkelt blodprov, protrombintiden (INR), mäter blodets koagulationsförmåga.
  • Den totala vårdtiden är vanligtvis ca tre veckor (9 dagar), men kan bli förlängd om det uppstår problem, såsom avstötning, galläckage, behov av reoperation (dvs att man behöver göra om operationen) och infektioner. Reoperation, och t.o.m. retransplantation, kan t.ex. bli aktuellt om det uppstår en blodpropp i kärlet som försörjer levern. Detta är en tidig allvarlig komplikation. (Enda bakslaget jag hade var en blödning efter 2 dagar, jag svimmade på förmiddagen och hade vääldigt lågt blodtryck samt blod i avföringen. Blodförtunnande togs bort i några dagar för att blödningen skulle upphöra och jag fick några påsar blod. Sängliggandes i 1dygn sen mådde jag bättre igen). 
  • 10-15% chans att "min sjukdom" PSC/AIH kan komma tillbaka. 
  • Immunförsvarsdämpande mediciner, kortison, cellcept och takrolimus (Prograf®), ges i förebyggande syfte och är desamma som vid en njurtransplantation. En levertransplanterad person behöver dock mindre immundämpande mediciner jämfört med en som njurtransplanterats.  Inledningsvis ges också förebyggande medicin mot svampinfektion, virusinfektion och infektioner i gallvägarna. Efter utskrivningen från sjukhuset sker sedan regelbundna kontroller av levern, initialt två gånger i veckan (provtagning 1gång / vecka). Vid dessa besök kontrolleras främst enzymer (asat, alat), gulhetsvärdet (bilirubin) och koagulationsförmågan (INR). Medicinerna kommer även de att trappas ned successivt, många levertransplanterade har relativt få mediciner redan efter ett par år.
  • Statistiskt sett är överlevnaden efter ett år ca 90 % och 80 % efter 5 år (jag tycker inte om siffor och statistik när det gäller detta).
Hittade denna fakta typ på netdoktor.se 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar