fredag 26 juli 2013

Fråga från läsare ...



Hej, Minns du några symptom som du hade innan du blev sjuk? Om du hade märken på kroppen eller utbuktningar, svullna ben, ingen aptit eller något annat?


Svar JA! Nu i efterhand vet jag ju att de hörde ihop med mina sjukdomar. Men hade ingen aning om det då, trots läkarbesök osv.

Jag hade fruktansvärd klåda och utslag över hela kroppen. Rev sönder mig (sedan 2008, då började det bli riktigt jobbigt). Det var det värsta. Sen var jag enormt svullen över magen, dålig aptit, gick ner i vikt men såg samtidigt gravid ut och svullen lite överallt. 
När jag drack alkohol, så mådde jag fruktansvärt dåligt, de sista åren innan jag blev riktigt sjuk. Jag blev sjuk så som i feber, halsont osv. och klådan blev värre, låg vaken hela natten. 

När levern inte mår bra är det väldigt vanligt att man är väldigt, väldigt trött. Vilket jag också var. Kunde sova hela dagar samtidigt som jag ibland kunde vara vaken flera dygn pga. klådan. Så leverklåda och levertrötthet två av mina stora symptom. 







2 kommentarer:

  1. Alltså dom där prickarna i ansiktet, dem drabbas jag av nu...
    Hur\när försvann dom?

    SvaraRadera
  2. De kom när jag fick s.k. skov och när gallan samlades i magen ist. för att gå ut den rätta vägen genom tarmen. Hela jag var full. När jag gjorde en ERCP (försök att sätta in en stent i gallgången) så blev hela jag gul dessutom, och prickar öööverallt i ansiktet och på resten av kroppen. För då blev det ingen flöde. Svårt att säga men när jag hade mitt PTC dränage (slang i magen / i gallgången för att det skulle åka ut som normalt) så hade jag mindre "prickar / utslag" men så fort den strulade så blev det mer. hade också ett konstigt sträck över näsan.

    SvaraRadera